Medzitímová spolupráca – úplne nová disciplína 21. storočia

Dagmar Kéryová, CPCC, PCC
Lídership & Biznis koučka, mentorka a facilitátorka

Medzitímová spolupráca
Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook

Viac ako 70 % svojho času sa pohybujem v organizáciách, pracujem s tímami v rôznom štádiu ich vývoja, so skupinami rozvíjajúcich sa lídrov, či nastavujeme procesy zmien. A skoro v každej interakcii sa objavuje téma – my sme OK, ale tí kolegovia odvedľa, v centrále, z Nemecka, dodávatelia…

Áno, je to jedna z výziev pre lídrov 21. storočia – ako spolupracovať, ak máme rozdielne záujmy, ciele, sme iní či už z pohľadu kultúry, pohlavia, veku, osobnostných kvalít. A myslím, že si už začíname uvedomovať v organizáciách, ale aj celospoločensky, že polarizáciou a oddeľovaním to nevyriešime. Lebo na konci dňa potrebujeme spojiť sily a dosiahnuť kvalitný spoločný výsledok, aby sme dostali od klienta zaplatené, alebo aby sa nám spoločne dobre žilo.

Ešte v roku 2015 Harvard Business Review zistil, že 75 % takzvaných cross-functional tímov je v skutočnosti nefunkčných. Uvádza sa, že:

  • Priemerný tím premrhá 20 hodín mesačne na nedostatočnú spoluprácu
  • Tímy s izolovaným kontaktom strávia 15 % svojho dňa riešením problémov s komunikáciou
  • Firma s 200 zamestnancami stráca ročne 1,5 milióna dolárov kvôli izolovanej komunikácii a neefektívnej spolupráci medzi tímami

A zároveň dobre vieme, že bez spolupráce a vzájomného zlaďovania neprídeme k dobrému výstupu, nedodáme klientom skutočne hodnotné produkty a služby. 

Ako zlepšiť medzitímovú spoluprácu? Kde začať?

Prinášam niekoľko kľúčových oblastí, kde môžete niečo pre zlepšenie medzitímovej spolupráce urobiť. Skúste si cez otázky urobiť svoj “miniaudit”, v ktorej oblasti by ste mohli začať.

1. Otvoriť tímy k spolupráci, odstrániť bariéry pre komunikáciu

Spoznať sa, stretávať sa, poznať svoje procesy, identifikovať vstupy a výstupy svojich procesov…

  • Poznáte sa medzi tímami? Videli ste sa aj osobne?
  • Stretli ste sa niekedy a prešli si procesy ako spolupracujete?

2. Vytvoriť pocit spoločnej zodpovednosti

Každý zamestnanec zapojený do procesu alebo projektu nie je zodpovedný len za splnenie svojich konkrétnych úloh. Naopak, každý člen tímu je  spoluzodpovedný za výsledok daného celkového projektu.

  • Aká je vízia budúcnosti pre vašu firmu?
  • Ako k nej prispievate spoluprácou s inými tímami?

3. Uľahčite inovácie prostredníctvom zdieľania znalostí

Každý má svoj vlastný jedinečný súbor znalostí, skúseností a názorov, ktoré môže priniesť. Spolupráca medzi tímami je teda azda najefektívnejším spôsobom, ako sa môžu navzájom podeliť o svoje vedomosti a skúsenosti. Je to tiež najlepší spôsob, ako sa členovia tímu môžu učiť jeden od druhého. A veľmi rýchlo – zmeny sú rýchlejšie ako na ne vedia externisti reagovať, interné zdieľanie je kľúčom pre VUCA svet.

Efektívne zdieľanie znalostí môže podnietiť inovácie – v reálnom čase a s odstupom času. Zdieľanie znalostí tiež pomáha vidieť kontext a širší obraz danej situácie. Na základe toho môže tím riešiť problém z toho najlepšieho uhla a použiť optimálny prístup vzhľadom na okolnosti.

  • Zdieľate si skúsenosti a best practices s inými tímami? Robíte to cielene, plánujete si čas na tvorbu inovácií a efektívnejších postupov?
  • Máte príležitosti na výmenu nápadov a zdieľanie rôznych pohľadov, čo môže pomôcť stimulovať kreatívne myslenie a riešenie problémov?
  • Máte spôsob, ako sa učiť jeden od druhého a rozširovať si vlastné vedomosti a zručnosti, zaznamenávať tieto informácie pre ďalších kolegov?

A ak by ste to nevedeli posunúť ďalej interne, spolu s mojou kolegyňou Jankou (www.janapozdech.sk) sme vytvorili úplne nový program pre medzitímovú spoluprácu v organizáciách

Ozvite sa, pozrieme sa, čo by malo vo vašej organizácii zmysel.