80 % času nekoučujem – a predsa som Business & Leadership kouč

Dagmar Kéryová, CPCC, PCC
Lídership & Biznis koučka, mentorka a facilitátorka

Mini audit: Má vaša firma koučovaciu kultúru?
Share on linkedin
LinkedIn

A nekoučujem preto, lebo viac používam koučovací prístup – budujem vo firmách koučovaciu kultúru.

A prečo by ste mali ako manažéri ešte aj toto riešiť?

Odpoveď nájdete v dennej realite. Podľa viacerých prieskumov, ale aj mojich najčastejších zadaní firmy, v 21. storočí potrebujú:

  • Ľudí, ktorí sú ochotní prebrať zodpovednosť za riešenia a rozhodnutia na svojich pozíciách.
  • Ľudí, ktorí vedia konštruktívne a kultivovanie vyjadriť svoj názor, majú nadhľad, vidia súvislosti, vedia tvoriť inovatívne riešenia, vedia sa zastaviť a zamyslieť.
  • Ľudí, ktorí cielene vytvárajú spoluprácu v plochých organizačných štruktúrach bez potreby špecifického postavenia, medzi tímami, kultúrami, generáciami.

A toto všetko vieme dosiahnuť budovaním koučovacej firemnej kultúry. Je to spôsob vedenia a spolupráce, kde sa princípy koučingu stávajú súčasťou každodennej práce, komunikácie a leadershipu. Nie je to len o tom, že si firma najme externého kouča – ide o širší, systémový prístup k rozvoju ľudí a tímov.

Kľúčové prvky koučovacej kultúry sú:

  1. Otvorená komunikácia a spätná väzba
    Ľudia si navzájom kladú otvorené otázky, aktívne počúvajú a dávajú konštruktívnu spätnú väzbu.
  2. Zameranie na rozvoj a potenciál
    Manažéri a lídri nehovoria ľuďom, čo majú robiť – radšej im pomáhajú rozmýšľať, rozvíjať sa a nachádzať vlastné riešenia.
  3. Podpora zodpovednosti a samostatnosti
    Koučovacia kultúra podporuje, aby zamestnanci prevzali zodpovednosť za svoje výsledky a rast.
  4. Psychologická bezpečnosť
    Ľudia sa neboja vyjadriť názor, urobiť chybu alebo priznať neistotu – čo podporuje inovácie a spoluprácu.
  5. Lídri ako kouči
    Manažéri používajú koučovacie prístupy ako súčasť svojho štýlu vedenia –
    kladú otázky, reflektujú, facilitujú.
  6. Koučing ako súčasť procesov
    Koučing sa integruje do procesov ako sú hodnotiace rozhovory, nástupnícky rozvoj, tímové stretnutia či zmenové iniciatívy.

Ako ja budujem koučovaciu kultúru?

A aby som doplnila úvodnú otázku – Ako teda budujem koučovaciu kultúru ja? Tí, ktorí so mnou spolupracujete, určite vnímate, že prostredníctvom

  • Dlhodobých rozvojových programov pre lídrov na všetkých úrovniach riadenia. Volám ich aj „Transformačné LABORATÓRIÁ pre tímy a organizácie”, pretože obsahujú prácu na reálnych inovatívnych projektoch, osobné mentoringy, mastermindy, zdieľanie v skupinách a aj rozvoj pre manažérov, ktorí sa učia byť mentormi a cielene rozvíjať seba aj svojich ľudí.
  • Mentorujem v procesoch osobných ale aj firemných zmien – niekedy čistý koučing nie je ten pravý nástroj.
  • Podporujem tímy, ktoré vedú transformačné zmeny v organizáciách.
  • Podporujem majiteľov firiem a ich tímy v procesoch nástupníctva.

Verím, že sa na konferencii spoločne stretneme a podrobnejšie prediskutujeme, ako aplikovať nové inšpirácie do vašej dennej praxe.

A ak chcete vedieť, na akom stupni budovania koučovacej kultúry ste vo vašej firme, skúste si vyhodnotiť nasledujúci test.

Mini audit: Má vaša firma koučovaciu kultúru?

Zodpovedzte každú otázku áno/nie (alebo na škále 1–5). Už pri zamyslení vznikajú zaujímavé vhľady.

1. Komunikácia a spätná väzba

Používajú manažéri a kolegovia otvorené otázky, ktoré podporujú premýšľanie a rast?
Je spätná väzba bežnou súčasťou každodenného fungovania a prebieha obojsmerne?
Je bežné, že sa ľudia počúvajú bez prerušovania a posudzovania?

2. Rozvoj a vedenie ľudí


Vnímajú manažéri svoju rolu aj ako rozvojovú (nie len operatívne riadiacu)?
Majú zamestnanci priestor prevziať zodpovednosť za svoje rozhodnutia a rast?
Podporuje sa individuálny aj tímový rozvoj pravidelne, nie len raz za rok?

3. Lídri ako kouči


Sú lídri trénovaní v koučovacích zručnostiach (alebo sa o ne aspoň zaujímajú)?
Je koučing prirodzenou súčasťou štýlu vedenia, nie len nástroj pre vybraných?
Sú rozhovory medzi manažérom a zamestnancom skôr facilitujúce než direktívne?

4. Kultúra a bezpečie


Cítia sa ľudia bezpečne povedať, čo si naozaj myslia (aj nepríjemné veci)?
Podporuje sa otvorenosť, učiaca sa kultúra a tolerancia k chybám?
Funguje spolupráca medzi tímami a oddeleniami namiesto silového postavenia?

Vyhodnotenie:

Počet odpovedí „áno“Výsledok
9 – 12Vaša kultúra má silné koučovacie prvky. Ste na dobrej ceste.
5 – 8Máte dobrý základ, no koučovacie prvky sa ešte dajú viac rozšíriť.
0 – 4Koučovacia kultúra zatiaľ chýba alebo je len vo veľmi počiatočnom štádiu.

Tip na záver:

Zdieľajte výsledky ako tím – často sa práve v diskusii o týchto otázkach otvárajú dôležité témy a začína skutočná zmena.